Thema
Kwaliteitsvolle interpersoonlijke communicatie in een onderneming/organisatie maakt ze efficiënter en zorgt voor een werkomgeving die de professionele ontplooiing aanwakkert.
Doelstellingen
- De inzet en de drijfveren begrijpen van «relatiespelletjes» tussen 2 of meerdere personen.
- Communicatieve vaardigheden ontwikkelen: kritiek en oordelen vertalen naar constructieve communicatiewijzen.
- Misverstanden beperken, ze sereen aanpakken.
- Spanningen en onenigheden in een team ontkrachten en beheersen.
- De deelnemers concrete tools bieden om een positieve, constructieve en geweldloze communicatie te stimuleren.
Programma
Duur: Ter plaatse: 1 dag of 2 afhankelijk van de gewenste diepgang, of
Op afstand: 3 X 2 uur: 2 modules van 2u op 1 dag + 1 module van 2u ten laatste binnen de 3 volgende weken.
Groep van maximum 10 personen.
Inhoud van de opleiding:
- Communicatietheorie: principes en valkuilen.
- Begrip van hoe ik functioneer, mijn voorkeuren, mijn communicatieprofiel.
- Begrip van de verschillende profielen en de interactie ervan.
- Agressieve en inefficiënte communicatie: drijfveren en oplossingen.
- Vaardigheden en tools voor een constructieve communicatie: actief luisteren, assertiviteit, geweldloze communicatie.
- Omgaan met emoties.
- Praktijkoefeningen en verankering.
Methode
De methode is introspectief, ludiek en interactief. Ze maakt gebruik van individuele oefeningen en oefeningen in groep.
Doelpubliek
Elk soort team.