Opleiding

Trainer worden

U dient kennis, vaardigheden of gebruik van tools over te brengen.
Uw publiek is niet noodzakelijk even enthousiast over het onderwerp als u…
Hoe de aandacht van uw deelnemers trekken en bewaren?
Hoe inspelen op de specifieke verwachtingen van ieder individu?
Hoe de interactie in goede banen leiden en vooruitgang boeken in uw programma?
Welke realistische doelstellingen vastleggen? Hoe en op welk ritme vooruitgang boeken?
Hoe ervoor zorgen dat de deelnemers integreren wat ze geleerd hebben? …
Al deze vragen behandelen we in onze opleiding “Trainer worden”.
Op het menu de methode, de middelen en de technieken om uw vaardigheden als trainer/animator te ontwikkelen en te verstevigen.
Opleiding in je onderneming

Il n'y a pas de date planifiée pour cette formation actuellement

Thema

«Train the trainer».

Doelstellingen

  • Kennis vergaren en verbeteren rond de vaardigheden om volwassenen te trainen.
  • De juiste instelling als trainer/facilitator ontwikkelen: zich bewust zijn van de eigen krachten en verbeteringspunten verbonden met de functie als trainer/facilitator.
  • Technieken/tools en kundigheid om volwassenen op te leiden.
  • Experimenteren met en testen van de eigen kennis, capaciteiten en houding om vaardigheden te ontwikkelen als trainer/facilitator.

Programma

Duur: 3 dagen.

Inhoud van de opleiding:
  • Domeinen, stijlen en leermethoden: leerproces bij volwassenen en methoden.
  • Uitwerking en structuur van een opleiding:

– De opleidingsbehoeften bepalen.
– De pedagogische doelstellingen bepalen.
– Het verloop uitwerken in functie van vooraf bepaalde doelstellingen, rekening houdend met de deelnemers en hun leertempo.
– Een kader schetsen.
– Hulpmiddelen gebruiken.

– Een opleiding beoordelen.
  • Houding en gedrag van de animator/trainer:

– Functies van de animator.
– Een vertrouwensrelatie opbouwen en een band bewaren met de groep.
– Omgaan met de groepsdynamiek en ieder individu in de groep betrekken.

– Zin geven aan de communicatie door die op te bouwen vanuit de ervaring, het taalgebruik en de invullingen van de cursist.
  • Aanpassing aan het publiek en omgaan met «moeilijke» deelnemers:

– Communiceren met alle deelnemers.
– Verschillende pedagogische methodes gebruiken en diverse waarnemingskanalen aanspreken bij de cursisten.
– Omgaan met moeilijke en weerbarstige deelnemers.

– Onvoorziene omstandigheden opvangen.
  • Experimenteren en micro-teaching: rollenspel in een reële situatie en feedback.

Methode

  • Praktijkoefeningen en rollenspelen.
  • Experimenteren met animatietechnieken.
  • Theoretische bijdragen.

Doelpubliek

Trainers (zelfs sporadisch) – HR-medewerker belast met opleiding.