Thema
«Train the trainer».
Doelstellingen
- Kennis vergaren en verbeteren rond de vaardigheden om volwassenen te trainen.
- De juiste instelling als trainer/facilitator ontwikkelen: zich bewust zijn van de eigen krachten en verbeteringspunten verbonden met de functie als trainer/facilitator.
- Technieken/tools en kundigheid om volwassenen op te leiden.
- Experimenteren met en testen van de eigen kennis, capaciteiten en houding om vaardigheden te ontwikkelen als trainer/facilitator.
Programma
Duur: 3 dagen.
Inhoud van de opleiding:
- Domeinen, stijlen en leermethoden: leerproces bij volwassenen en methoden.
- Uitwerking en structuur van een opleiding:
– De opleidingsbehoeften bepalen.
– De pedagogische doelstellingen bepalen.
– Het verloop uitwerken in functie van vooraf bepaalde doelstellingen, rekening houdend met de deelnemers en hun leertempo.
– Een kader schetsen.
– Hulpmiddelen gebruiken.
– Een opleiding beoordelen.
- Houding en gedrag van de animator/trainer:
– Functies van de animator.
– Een vertrouwensrelatie opbouwen en een band bewaren met de groep.
– Omgaan met de groepsdynamiek en ieder individu in de groep betrekken.
– Zin geven aan de communicatie door die op te bouwen vanuit de ervaring, het taalgebruik en de invullingen van de cursist.
- Aanpassing aan het publiek en omgaan met «moeilijke» deelnemers:
– Communiceren met alle deelnemers.
– Verschillende pedagogische methodes gebruiken en diverse waarnemingskanalen aanspreken bij de cursisten.
– Omgaan met moeilijke en weerbarstige deelnemers.
– Onvoorziene omstandigheden opvangen.
- Experimenteren en micro-teaching: rollenspel in een reële situatie en feedback.
Methode
- Praktijkoefeningen en rollenspelen.
- Experimenteren met animatietechnieken.
- Theoretische bijdragen.
Doelpubliek
Trainers (zelfs sporadisch) – HR-medewerker belast met opleiding.