Opleiding

Doeltreffend delegeren

Delegeren is een grote uitdaging voor elke manager en heeft voordelen voor zowel uzelf als uw medewerkers. Waarom werkt delegeren niet altijd? Moet ik altijd delegeren? Hoe moet ik delegeren? Deze opleiding geeft een antwoord op al deze vragen en geeft u concrete hulpmiddelen voor doeltreffend delegeren.
Opleiding in je onderneming

Il n'y a pas de date planifiée pour cette formation actuellement

Thema

Gesprekken voorbereiden en voeren met een medewerker: functiegesprekken, ontwikkelingsgesprekken, evaluatiegesprekken, informele gesprekken, bijsturingsgesprekken.

Doelstellingen

  • Ervoor zorgen dat de verantwoordelijken het systeem om activiteiten te evalueren en te controleren kunnen situeren binnen de instrumenten om hun medewerkers te beheren.
  • Samenwerken met hen om de beste manier te vinden voor een objectief gesprek.
  • Leren om actief te luisteren, emotionele intelligentie en relationeel bewustzijn te ontwikkelen om de kwaliteit van de relatie en de spontaneïteit te verbeteren bij gesprekken.
  • Teamleiders voorbereiden om te reageren op moeilijke situaties.
  • Gewapend zijn voor een duidelijke, assertieve, niet oordelende communicatie.

Programma

Duur: 1 of 2 dag(en) (volgens de gewenste mate van verdieping).

Inhoud van de opleiding:
  • Denkoefening over de instrumenten voor teambeheer: voordelen, struikelblokken en gevolgen.
  • Beschrijving van de evaluatieprocedure: van het functioneringsgesprek tot het evaluatiegesprek.
  • Welke plaats neemt het evaluatiesysteem in tussen de andere team management tools? KPI’s, informele gesprekken…
  • Belang van de gesprekken en van de informele opvolging voor de ontwikkeling van een medewerker.
  • Instrumenten om een gesprek voor te bereiden.
  • Hoe de respectieve verwachtingen voor de evaluatieperiode bepalen?
  • Het typische verloop van een gesprek – structuur van het gesprek: de uitdrukkingsfase en de actiefase.
  • Vaststellingen formuleren.
  • Verslag van het gesprek.
  • Follow-up van het gesprek.
  • Communicatietechnieken.
  • Mijn medewerker aanmoedigen om te spreken door open vragen te stellen.
  • Luisteren – terugbrengen tot de essentie – herformuleren.
  • Positieve en negatieve feedback geven.
  • Een houding aannemen die dialoog aanmoedigt.
  • Risicoscenario’s vermijden.
  • Emotionele reacties controleren.

Methode

  • Gerichte theoretische bijdragen.
  • Rollenspellen.
  • Oefeningen ter illustratie van fenomenen die verband houden met het leerproces en communicatie.
  • Opdrachten: individueel en in kleine groepjes.
  • Rollenspelen op basis van concrete gevallen aangebracht door de deelnemers of – naargelang de reacties van de groep – door de lesgevers voorbereide en aan de context aangepaste casestudy’s. De gevallen die de deelnemers aanbrengen handelen niet over personen maar eerder over situaties.
  • De nadruk zal liggen op situaties die de deelnemers beleefd hebben

Doelpubliek

Managers- beoordelaars– HR-medewerkers.