Opleiding

De collectieve intelligentie van mijn team ontwikkelen

Samenwerken rekening houdend met verschillende standpunten en expertise is onvermijdelijk geworden om innoverende en duurzame oplossingen te vinden. Dankzij de collectieve intelligentie kunnen alle middelen en creativiteit van uw team worden ingezet om het hoofd te bieden aan de uitdagingen en problemen van uw onderneming of organisatie.
Opleiding in je onderneming

Il n'y a pas de date planifiée pour cette formation actuellement

Thema

Samenwerken om verschillende standpunten en expertises met elkaar te verzoenen is absoluut noodzakelijk geworden om innoverende en duurzame oplossingen te vinden. Via collectieve intelligentie kunt u alle middelen en creativiteit van uw team inzetten om de uitdagingen en problemen aan te gaan waarmee uw onderneming of organisatie geconfronteerd wordt.

Doelstellingen

  • De condities creëren voor het stimuleren van collectieve intelligentie.
  • Een professionele houding aannemen die de inzet en de collectieve intelligentie van het team in de hand werkt.
  • Methoden en middelen ontdekken en ermee experimenteren om de collaboratieve intelligentie in jouw team aan te wakkeren.
  • De motivatie en de werkspirit van jouw team voeden.

Programma

Duur: 1 dag.

Inhoud van de opleiding:

Voorwaarden voor collectieve intelligentie:
  • Zelfbewustzijn en collectief bewustzijn.
  • Het eigen ego achterwege laten.
  • Meta-communicatie.
  • Gelijkheid, veiligheid en openheid.
  • Uitwisselingen omkaderen en in goede banen leiden.

Houding van de teamverantwoordelijke:

  • De voordelen van collectieve intelligentie begrijpen.
  • Zich niet meer opstellen als baas die alles weet, alles stuurt en alles op zich neemt.
  • Een ander soort bestuur invoeren dat ervan uit gaat dat ieder verantwoordelijk is en we ook collectief verantwoordelijk zijn.
  • Een klimaat van vertrouwen en gemoedelijkheid creëren dat uitnodigt tot praten en deelnemen.
  • Inclusie, controle en openheid – het model van Schutz.

Methode

  • Theoretische aanknopingspunten.
  • Ontdekken van tools en methoden.
  • Experimenteren met enkele methoden.
  • Individuele en collectieve denkoefening, uitwisseling.

Doelpubliek

Ledereen die een actieve rol speelt in organisatorische verandering:
managers, teamverantwoordelijken, projectleiders, project managers.