Thema
Gesprekken voorbereiden en voeren met een medewerker: functiegesprekken, ontwikkelingsgesprekken, evaluatiegesprekken, informele gesprekken, bijsturingsgesprekken.
Doelstellingen
- Ervoor zorgen dat de verantwoordelijken het systeem om activiteiten te evalueren en te controleren kunnen situeren binnen de instrumenten om hun medewerkers te beheren.
- Samenwerken met hen om de beste manier te vinden voor een objectief gesprek.
- Leren om actief te luisteren, emotionele intelligentie en relationeel bewustzijn te ontwikkelen om de kwaliteit van de relatie en de spontaneïteit te verbeteren bij gesprekken.
- Teamleiders voorbereiden om te reageren op moeilijke situaties.
- Gewapend zijn voor een duidelijke, assertieve, niet oordelende communicatie.
Programma
Duur: 1 of 2 dag(en) (volgens de gewenste mate van verdieping).
Inhoud van de opleiding:
- Denkoefening over de instrumenten voor teambeheer: voordelen, struikelblokken en gevolgen.
- Beschrijving van de evaluatieprocedure: van het functioneringsgesprek tot het evaluatiegesprek.
- Welke plaats neemt het evaluatiesysteem in tussen de andere team management tools? KPI’s, informele gesprekken…
- Belang van de gesprekken en van de informele opvolging voor de ontwikkeling van een medewerker.
- Instrumenten om een gesprek voor te bereiden.
- Hoe de respectieve verwachtingen voor de evaluatieperiode bepalen?
- Het typische verloop van een gesprek – structuur van het gesprek: de uitdrukkingsfase en de actiefase.
- Vaststellingen formuleren.
- Verslag van het gesprek.
- Follow-up van het gesprek.
- Communicatietechnieken.
- Mijn medewerker aanmoedigen om te spreken door open vragen te stellen.
- Luisteren – terugbrengen tot de essentie – herformuleren.
- Positieve en negatieve feedback geven.
- Een houding aannemen die dialoog aanmoedigt.
- Risicoscenario’s vermijden.
- Emotionele reacties controleren.
Methode
- Gerichte theoretische bijdragen.
- Rollenspellen.
- Oefeningen ter illustratie van fenomenen die verband houden met het leerproces en communicatie.
- Opdrachten: individueel en in kleine groepjes.
- Rollenspelen op basis van concrete gevallen aangebracht door de deelnemers of – naargelang de reacties van de groep – door de lesgevers voorbereide en aan de context aangepaste casestudy’s. De gevallen die de deelnemers aanbrengen handelen niet over personen maar eerder over situaties.
- De nadruk zal liggen op situaties die de deelnemers beleefd hebben
Doelpubliek
Managers- beoordelaars– HR-medewerkers.